Apoi in sensul iubirii de sine, expansiunea interna a continuturilor acceptate in ciuda faptului ca nu sunt ale sale ci ale unui alterego care se doreste a fi narcisism secundar: de marire (grandoarea), inventie, putere (ominipotenta), totalitate, dominatie, stiinta (omniscient), eternitate (omniprezenta), justitie divina, a eluda antinomiile in virtutea unui "da" universal pentru a fi totul (in Ireal) si nimic (in Real): paranoidul inflativ cu delir pe teme afirmative, augmentative.
In procedeul asociatiei libere ridicat la rang de metoda de obtinere a materialului analizei, in original "Einfalls Methode", metoda incidentelor (ideilor, fanteziilor, scaparilor, capriciilor, toanelor care iti trec prin minte, care cad sub incidenta atentiei, ca raza de lumina, care dau un atac prin surprindere, care dau navala, invadeaza, intra in discutie, care intervin, care trec prin minte ,, de care iti aduci aminte, ce ti se nazare, pe care indraznesti sa le trântesti si le prabusesti sau le narui in situatie.
Dupa cum se constata "metoda asociatiilor libere" nu e in realitate o liberate absoluta, e in acelasi timp si o obligatie la optiune inconstienta si/sau constienta, o prima confruntare a subiectului cu sine insusi dar si cu analistul ca un reprezntant al unui alter ego strain sau propriu (in masura in care s-a petrecut un transfer, o cvasi identificare sau introiectie adhoc, o contraidentificare).
Metoda asociatiei provocate la Jung dupa modelul psihologiei experimentale cultivate in laboratorul lui Wundt utilizata cu scopul de a revela complexele inconstiente, situatiile conflictuale acompaniate afectiv aduce in prim plan ambiguitatea sau plurivocitatea, plurisemantismul cuvântului ca unitate a modalitatii princeps de expresie si de existenta constienta a omului .
Subiectul "isi da in petec" prin distorsiunile asociatiei legate de timpul de latenta, continutul raspunsului verbal, dificultatile rememorarii spontane, imediate (lapsusuri, false reproduceri, contrasensuri, sinonime, omonime, substitutii prin fraze etc).
Acestea sunt elemente ale acompaniamentului afectiv similar cu cele utilizate la "detectorul de minciuni" fapt pentru care metoda lui Jung este denumita de unii "detectorul de complexe".
Sindroamele patologice: Profiluri ale sinucigasului si criminalului.
Fiecare boala pulsionala este caracterizata in test printr-un grup specific de simptome, printr-un sindrom.
Sindromul suicidului. Acest sindrom prezinta un grup de simptome care permit sa decelam in timp, dispozitia, "pregatirile psihice" ale tentativei de suicid.
Profilul pulsional al candidatului la suicid este caracterizat de faptul ca jumatatea superioara a profilului se diminueaza treptat din importanta de la h la m, in timp ce jumatatea inferioara creste.
Aspectul particular al acestui profil rezida in faptul ca profilele vectoriale (Sch - ±) si (C- -), corespund Eului gelos, vindicativ, care se auto-tortureaza, Eul parasit. Subiectul isi intoarce agresivitatea impotriva lui insusi caci nu a putut sa si-o satisfaca indreptând-o spre cel care l-a abandonat. (C- -) indica atasamentul ireal catre o fiinta care este pierduta definitiv pentru cel parasit; (m -) indica starea de solitudine plina de amaraciune iar reactia (d -) arata fixatia persistenta, indisolubila, ireala la obiectul pierdut. Aceasta legatura ireala este cea care conduce la idei de suicid. Din profilul suicidal se detaseaza net asa-numitul "bloc de irealitate" (k-, p-, d-, m-), a carui semnficatie a fost data de Franz Mereď.
Un asemenea sindrom nu indica, oricum, decât intentia de suicid si nu realizarea sa. Cei care au facut deja gestul, dar au ramas in viata, infirmi sau bolnavi - nu mai dau in test sindromul suicidal; ei doresc sa traiasca, in ciuda infirmitatii sau a bolii, si dau prin urmare un profil pulsional foarte diferit de precedentul.
Elementele carateristice ale subiectilor care revin la viata sunt: 1) Profilul de schimbare al Eului (Sch0 0) sau al Eului care se adapteaza prin refulare (Sch- 0). 2) Profilul de legatura obiectala al celui care cauta un nou partener: (C+ -, + ±, + 0), sau câteodata (C0 -), reactie hipomaniacala (cercetarile Isabellei Tarcsai).
Sindromul criminalului.
"E negru al criminalului" reprezinta un aspect tipic, de o mare valoare diagnostica. In jumatatea negativa a profilului criminalului, de multe ori vedem doar aceste 3 reactii negative.
Criminalului pasional ii sunt caracteristice profilele de Eu (Sch0 - sau 0 ±), adica profile specifice ale adualismului sau abandonului. Criminalul cu sânge rece, din contra, ii este caracteristic urmatorul profil al Eului: (Sch± 0 sau - 0), adica profile de tip obsesional, de constrângere. Insistam aici in special asupra faptului ca nu avem dreptul sa concluzionam grabindu-ne sa spunem ca subiectul cu un asemenea profil a comis o crima. Putem, cel mult, predinde ca are o predispoziaie, un potential pulsional care-l poate conduce la infaptuirea unei crime. Aceasta afirmatie este absolut valabila pentru toate sindroamele.
Exemplul 1.
e -, p -, m - (criminal, 16 ani, care si-a ucis prietenul. Examenul a avut loc in puscarie, inainte de a se citi hotararea).
Exemplul 2.
e -, k -, p -, m - (tânar de 18 ani jumate, care si-a ucis mama pe când avea 14 ani jumate. Profilul a fost facut dupa eliberarea sa din puscarie. Potentialul pulsional criminal a ramas intact.
Exemplul 3.
e -, hy -, p -, m - (profilul unui ingrijitor de ferma, 19 ani, care isi ucide pe la spate prietenul de pahar cu un cutit).
Exemplul 4.
e -, k ±, m - (criminal adolescent, 17 ani, condamnat la 4 ani pentru omor premeditat).
Exemplul 5.
e -, hy -, k±, d -, m - [s = 0; p = 0] (muncitor de 24 de ani condamnat la 10 ani de puscarie pentru crima cu sânge rece).
Exemplul 6.
e -, hy -, k -, p ±, m ± (mecanic la aparat de precizie, 19 ani. A fost arestat pentru tentativa de omor repetat?).
Exemplul 7.
e±, k±, m? (criminal cu sange rece, 17 ani. A mai fost condamnat pentru contrabanda).
a) Sindromul criminalului pasional b) Sindromul criminaului cu sânge rece
e = - p = - (±) m = - e = - k = - (±) m = -
Concluzii:
Leopold Szondi a demonstrat rolul constelatiei genealogice in determinarea mersului in existenta al individului ca purtator al zestrei bio-psiho-sociale si spirituale a familiei din care se trage.
Drumul in viata nu are exclusiv o destinatie de tip fatalist, ci se realizeaza prin alegerea in: iubire (care se va institutionaliza in casatorie), prietenie (in virtutea unui ideal social care uneste un grup, o societate etc.), profesie (conform unei vocatii care va sta la baza unei cariere, profesii), boala (o anumita electivitate pentru o categorie de afectiuni somatice sau psihice), moarte (un anume mod de a muri: lent, violent, brusc, prin folosirea unor anumite mijloace suicidale).
In toate aceste mari domenii de alegere cu valoare de destin omul este motivat atât de educatie, cât si de mostenirea sa in posibilitati de existenta care pot fi identificate prin analiza arborelui genealogic. Aceasta se realizeaza prin "analiza destinului" (Schicksalsanalyse) care beneficiaza si de un instrument "diagnosticul experimental al pulsiunilor" (Experimentelle Triebdiagnostik).
Psihodiagnosticului proiectiv este de dorit sa fie parte integranta din arsenalul oricarui specialist pregatit sa scoata la lumina elementele din patologia pulsionala necunoscute si mute din punct de vedere clinic.
Criminologia sau psihologia criminala constituie un domeniu predilect in care diagnosticul experimental se dovedeste de folos. Mai intâi, pentru ca ne releva pericolul latent care se disimuleaza in spatele actului criminal, localizând astfel, topografic, punctul din psihism de unde se naste pericolul individual si social. Apoi, examenul pulsional ne furnizeaza indicatii asupra mijloacelor ce trebuie utilizate pentru a preintâmpina aceste pericole pulsionale.
In investigatia psihologica din interogatoriu, diagnosticul experimental poate fi foarte util. Metodele de reeducare din diferitele institutii, cât si evolutia criminalilor incarcerati, ar trebui in egala masura sa fie verificata/controlata prin teste.
Bibliografie
Leopold Szondi : Schicksalsanalyse (1944)
Leopold Szondi : Lehrbuch der experimentellen Triebdiagnostik (1947)
Leopold Szondi : Triebpathologie (1952)
Leopold Szondi : Ich-Analyse (1956)
Leopold Szondi : Schicksalsanalytische Therapie (1963)